1876 |
7/1 |
Kongl. Maj:t fastställer bolagsordning för Hudiksvall – Herjeådalens Jernvägs AB, vars syfte var att i första hand bygga järnväg Näsviken - Sveg och i andra hand dra ut linjen till Röros i det norska järnvägsnätet.
|
1877 |
|
Riksdagen fastställde att Norra stambanan skulle dras med Ljusdal som huvudort i stället för Hybo, vilket länge varit aktuellt.
|
1880 |
|
Stationsbyggnad, lokstall, bangård, järnvägshotell, m.m. byggda. Postkontoret byggdes senare på 80-talet. |
15/9 |
Stambanan klar till Ljusdal. |
15/10 |
Stambanans delsträcka Järvsö – Ljusdal invigs.
|
1881 |
16/9 |
Stambanans delsträcka Ljusdal – Ånge öppnas. |
1885 |
|
Riksdagen beslutar att bygga tvärbanan Ljusdal – Hudiksvall.
Östernäs såg i Ljusdal startar. |
1887 |
1/10 |
Tvärbanans delsträcka Ljusdal – Delsbo tas i bruk.
|
1888 |
1/6 |
Persontrafiken Ljusdal – Hudiksvall startar. |
30/8 |
Tvärbanan Ljusdal – Hudiksvall invigs. |
|
En av inlandets största ångsågar klar i Hybo. Flottningen österut nedlagd. Allt virke på jvg till Hudik samt 2 tåg/dag med rundvirke från SJ:s uppfordringsverk i Hybo. Stf i Hybo hade rang av stins.
|
1890
1903
|
21/7 |
Lokmästaren i Hudiksvall flyttar till Ljusdal.
Ljusdals köping fyller 100 år, vilket firades med kungligt besök - prins Carl och prinsessan Ingeborg - och frukost på Järnvägshotellet.
|
1917 |
|
Lokstallspersonal 129 st. 12 lokförare.
|
1936 |
2/4 |
Elektrifieringen Bollnäs – Ljusdal – Ånge tas i drift.
Lokstationen har ca 25 man.
|
1939 |
|
Rälsbussar introduceras Delsbo - Hudiksvall.
|
1940 |
|
Rälsbussar introduceras Ljusdal - Hudiksvall.
|
1941 |
|
Tre av sex tågpar Ljusdal – Hudiksvall utgörs av rälsbussar.
|
1948 |
|
Motion till riksdagen att utreda järnväg Ljusdal - norska gränsen. Se 1876.
|
1952 |
|
Betänkande SOU 1952:27 föreslår bana via Färila, Laforsen samt längs Ängraåns dalgång till Bäckedal på linjen Orsa – Sveg.
|
1954 |
|
Järnvägsstyrelsen avstyrker Ljusdal – Sveg p.g.a. osäkra trafikantaganden. Motioner till 1954 års riksdag om utbyggnad avslogs därför.
|
1957 |
|
Stationsbyggnaden i Ljusdal från 1880 rivs.
Alla personförande tåg Ljusdal – Hudiksvall utgörs av rälsbussar.
|
1958 |
|
Ny stationsbyggnad klar.
|
1959 |
24/5 |
Elektrifieringen Ljusdal - Hudiksvall invigs i Delsbo av kom-min. Gösta Skoglund. |
31/5 |
Elektrifieringen klar. Stolpar m.m. kom från Linköping – Motala. Litt Hg drar godstågen. Persontrafiken upprätthålls med X16, f.d. YBoa6. Ställverket i Ljusdal elektrifieras. Bomvakterna dras in.
|
1960 |
|
All lokpersonal flyttas från Ljusdal.
|
1963 |
30/10 |
Fjärrblockering Ramsjö – Ljusdal fr Ånge.
|
1966 |
|
Tvärbanan Ljusdal – Hudiksvall klassas som trafiksvag.
|
1968 |
12/5 |
Lokal persontrafik nedlagd Bollnäs - Ånge.
|
1970 |
1/10 |
Fjb Ljusdal – Järvsö fr Ånge.
|
1977 |
4/4 |
Fjb Ljusdal stn fr Ånge.
|
1980 |
23/8 |
100 årsminnet av järnvägens ankomst till Ljusdal. (OKBv och Ljusdals museum) |
|
29/11 |
Godsmagasinet totalförstördes av brand.
|
1983 |
5/9 |
Länstrafiken övertar den lokala persontrafiken på sträckan Gävle–Ockelbo –Ljusdal med SJ som entreprenör, från 1990 marknadsförd som ”X-tåget”. |
19/12 |
ATC införs Bollnäs - Ramsjö.
|
1985 |
13/1 |
Sista motorvagnståget Ljusdal – Hudiksvall. Persontrafiken nedlagd. Banan underhålls. Godstrafiken fortsätter. Kläppa-stationen i Ljusdal matar också delar av Ostkustbanan via kontaktledningen. (Börje Thoursie, TÅG 4/85)
|
85-88 |
|
Dellenbanans vänner driver viss museitrafik sommartid.
|
1989 |
1/10 |
Godstrafiken läggs ner Ljusdal - Delsbo. |